Hyvät kuuntelijat,
Tässä teille perjantain kunniaksi soittolista rahapelien ja valvonnan tutkimisen taustalle. Listalla ensin populaarikulttuurin tuotoksia valvontaan liittyen:
Tämän klassikon vuodelta 1984 voisi vuoden 2012 maaliskuun ensimmäisen päivän hengessä omistaa Googlelle ja Googlen uusituille käyttöehdoille
I'm just an average guy with an average life
I work from nine to five, hey hell I pay the price
But I want is to be left alone in my average home
But why do I always feel like I'm in the Twilight Zone
I always feel that somebody's watchin' me
And I have no privacy
I always feel that somebody's watchin' me
Is it just a dream?
I work from nine to five, hey hell I pay the price
But I want is to be left alone in my average home
But why do I always feel like I'm in the Twilight Zone
I always feel that somebody's watchin' me
And I have no privacy
I always feel that somebody's watchin' me
Is it just a dream?
Siinä missä Rockwellista vain tuntui että joku saattaa katsella, Sting todella katselee. Hassuna triviana: Kummelissa tämä biisi oli väännetty muotoon ’Mä tuun kellottaan sua’.
Every breath you take
Every move you make
Every bond you break
Every step you take
I'll be watching you
Every move you make
Every bond you break
Every step you take
I'll be watching you
David Lyonin kirjoittama vuonna 1994 julkaistu kirja The Electronic Eye - The Rise of Surveillance Society on yksi valvontatutkimuksen virstanpylväistä. Judas Priest kuitenkin julkaisi oman valvontayhteiskunnan kuvauksensa jo 12 vuotta aikaisemmin, Orwellin 1984-kirjan innoittamana.
You think you've private lives
Think nothing of the kind.
There is no true escape
I'm watching all the time.
Think nothing of the kind.
There is no true escape
I'm watching all the time.
Ei ehkä ole niin yllättävää, että suurin osa näistä biiseistä liittyy jotenkin katsomiseen ja silmiin. Näyttäkää mulle biisi, joka kertoo rekisterivalvonnasta. Sitä odotellessa tässä teille RAP-henkinen kipale. Kova.
Strange eyes keep on watching me
I see those strange eyes keep on watching me
I see those strange eyes keep on watching me
Olisi naiivia väittää, että joskus emme myös kaipaisi sitä että meitä valvotaan. Ella Fitzgerald toivoi sitä näin hennosti:
I'm a little lamb who's lost in the wood
I know I could, always be good
To one who'll watch over me
Won't you tell him please to put on some speed
Follow my lead, oh, how I need
Someone to watch over me
I know I could, always be good
To one who'll watch over me
Won't you tell him please to put on some speed
Follow my lead, oh, how I need
Someone to watch over me
Bubbling Under:
Hilary Duff: Someone's Watching Over Me
Berlin: Take My Breath Away
Jem and the Holograms: I’ve Got My Eye On You
Sitten rahapelaamisen soittolista:
Kun
ryhdyin miettimään uhkapelaamista käsitteleviä lauluja, en keksinyt yhtään.
Istuttuani viisi minuuttia internetin ääressä, olin löytänyt kokonaisen
maailman rahapelaamiseen liittyviä lauluja. Mikä sinänsä ei tietysti ole yllätys,
onhan rahapelaaminen aiheuttanut vahvoja tunteita jo varhaisimmista yhteiskunnista
alkaen. Nämä lyriikat muodostaisivat mitä mielenkiintoisimman
tutkimusaineiston, samaan tapaan kuten on esimerkiksi tutkittu
maskuliinisuutta, alkoholia ja häpeää suomalaisen metallimusiikin
sanoituksissa.
Listoja
esimerkiksi parhaista pokeri- ja kasinolauluista on tehty. Näistä hain itsekin inspiraatiota.
Useimmissa sanoituksissa käytetään uhkapeliä metaforana
elämän vaikeuksille (esimerkiksi rakkauselämässä) eikä käsitellä pelaamista
sinänsä. Esimerkiksi Madonna laulaa kappaleessaan Gambler olevansa uhkapelaaja, ja aikovansa ”tonight, I’ll be taking my chances on you, on you, on you, that’s right
baby!”
Rahapelaamista voi harjoittaa myös dubstepin tahtiin, koska
Mt Eden Uudesta-Seelannista on myös tarttunut gambler-teemaan.
Suomessa ei ole jääty pekkaa pahemmaksi, ja esimerkiksi
Popedan Kuulat sekaisin -tykityksessä kuvataan ensin nuoren pojan kulkuviettiä:
” En koskaan petä täkäläistä näläksi, ja kaikki naiset matkalla mä muutin rahaksi”, ja sen jälkeen vanhemman
miehen tuskaa: ” Nyt vanha velkaantunut
lässärdi mä oon, auringosta jouduin nopeasti turmioon”. Haluaisin
kiinnittää huomion termiin lässärdi, joka ehdottomasti tulee kuulumaan
sanavarastooni tästä lähtien. (Plussaa myös videon live-versio Jyrkistä
vuodelta 1995.)
”pokerista rulettiin ja taskubiljardiin
mä pelasin, on kuulat sekaisin”
”pokerista rulettiin ja taskubiljardiin
mä pelasin, on kuulat sekaisin”
Sekä Kenny Rogers että Johnny Cash ovat levyttäneet The
Gambler -nimisen kappaleen, jossa junassa istuva peluri kertoo pelineuvoja
laulun kertojalle. On tiedettävä, milloin nousta ja lähteä pöydästä, milloin
iskeä peliin kiinni. Rahojaan ei koskaan tule laskea pelin ollessa vielä
kesken.
”You got to know when to hold ’em; know when to fold ’em.”
”You got to know when to hold ’em; know when to fold ’em.”
Tämäkään laulu ei kerro rahapelaamisesta sinänsä, mutta on
ehdoton suosikkini löytämistäni uhkapelin maininneista kappaleista. Uhkapeli on
kielletty nautinto, ”vaan
estävät järki ja tunne, jos eivät ole valloillaan”.
”Turkiksia, pihviä ja timantti.
Uhkapelin himo on niin ihanaa.”
Uhkapelin himo on niin ihanaa.”
Bubbling under:
Klassikoista The Animals: House of the Rising Sun ja Leonard Cohenin The Stranger.
Raskaamman musiikin ystäville Mötorheadin Ace of Spades tai Megadethin Train of Consequences.
Unohtamatta tietenkään maailmansensaatio L.Gagaa ja Pokerinaamaa!
Klassikoista The Animals: House of the Rising Sun ja Leonard Cohenin The Stranger.
Raskaamman musiikin ystäville Mötorheadin Ace of Spades tai Megadethin Train of Consequences.
Unohtamatta tietenkään maailmansensaatio L.Gagaa ja Pokerinaamaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti