Helmikuun lopussa julkaistiin Suomalaisten rahapelaaminen 2011 -raportti,
jossa kartoitetaan rahapelaamisen määrää ja tapoja Suomessa. Rahapelaaminen on
yksi suomalaisten kansallisharrastuksista: kaikista tutkimukseen vastanneista
(N = 4484) 15–74-vuotiaista suomalaisista 78 prosenttia oli pelannut rahapelejä
edellisten kahdentoista kuukauden aikana. Jonkinasteisista peliongelmista
kärsiviksi arvioitiin ongelmapelaamisen määrää kartoittavalla SOGS-testillä
2,7 prosenttia vastaajista, mikä on 0,4 prosenttiyksikköä vähemmän kuin
edellisessä väestökyselyssä vuonna 2007.
Raportissa arvioidaan ongelmapelaajien käyttämän
kuukausittaisen rahamäärän olevan noin 15 prosenttia kaikkien 15–74-vuotiaiden
suomalaisten käyttämästä rahamäärästä. Aiemmin on arvioitu,
että viisi prosenttia suomalaisista kuluttaisi puolet kaikesta rahapelaamiseen
käytetystä rahasta. Myös esimerkiksi Australiassa[1],
Ruotsissa[2]
ja Saksassa[3] on
tutkittu, että rahapeleihin kulutetun rahan jakauma olisi vinoutunut siten,
että pieni osa pelaajista käyttäisi suuren osan pelatusta rahasta. On myös
arvioitu, että paljon rahapelejä pelaavien joukossa olisi enemmän sellaisia
henkilöitä, joilla on lyhyempi koulutus, huonompi sosioekonominen asema,
pienemmät tulot ja mahdollisesti muita sosiaalisia ongelmia, kuten
päihderiippuvuutta.
Suomen tutkimuksessa ongelmapelaajiksi luokittuneista (N =
106) 78 prosenttia on miehiä, ja 41 prosenttia muussa elämäntilanteessa kuin
palkkatyössä (vanhuus- tai sairauseläkkeellä, työttömiä, opiskelijoita tai
vuorottelu- tai perhevapaalla). Ongelmapelaajista 39 prosentin nettotulot ovat
vähemmän kuin 1500 euroa kuukaudessa. Rahapelaamisen on myös tutkittu usein
olevan yhteydessä esimerkiksi tupakointiin, runsaaseen alkoholinkäyttöön ja
huumeidenkäyttöön[4]. Noin
prosentin suomalaisista on arvioitu samaan aikaan kuluttavan paljon alkoholia,
käyttävän huumeita ja kärsivän rahapeliongelmista[5].
Suomalainen rahapelijärjestelmä rakentuu yksinoikeuksien
varaan siten, että vain kolme yksinoikeuden haltijaa saa tarjota rahapelejä
Suomessa (RAY, Veikkaus ja Fintoto). Rahapelaamisen tuotot käytetään yleishyödyllisiin
tarkoituksiin: raha-automaatti- ja kasinopelien tuotoilla tuetaan sosiaali- ja
terveysalan järjestöjä, Veikkauksen peleillä mm. nuorisotyötä, tiedettä,
taidetta ja urheilua ja toto-pelien tuotoilla hevosurheilua ja -kasvatusta.
Nämä ovat kaikki tärkeitä kohteita, ja niiden rahoitus on turvattava, mutta
onko riittävästi arvioitu juuri rahapelituottojen käyttämistä rahoituslähteenä?
Vaihtoehtoja rahapelimonopolille olisivat rahapelien
totaalikielto, joka todennäköisesti veisi rahapelit kellareihin ja
yksityisklubeille; vapaa kilpailu, joka ei ainakaan vähentäisi rahapelaamisen
haittoja ja ohjaisi sen lisäksi tuotot ulkomaisten pelipohattojen taskuihin;
tai lisenssijärjestelmä, joka toisi mukanaan uudenlaisia valvontakysymyksiä.
Monopolin avulla on sekä helppo rajoittaa pelimahdollisuuksia ja sitä kautta
pelaamisen haittoja, että samalla kerätä rahaa tärkeisiin kohteisiin. Kun
rahapeliyhtiöitä ensimmäistä kertaa perustettiin Suomeen 1930 ja -40-luvuilla,
kansallisen järjestelmän tärkeimpänä (ainoana?) tarkoituksena nähtiin varojen
kerääminen. Sittemmin Euroopan Unioni linjasi, että rahapelimonopolit
jäsenmaissa ovat EU:n vapaan kilpailun periaatteesta huolimatta sallittuja,
mutta niiden pääasiallisena tarkoituksena tulee olla rahapelihaittojen ehkäisy,
varojen keräämisen ollessa positiivinen sivutuote.
Ideaalitilanteessa kaikki suomalaiset käyttäisivät
rahapelaamiseen keskiarvoksi lasketun 14 euroa viikossa. Todellisuudessa moni
käyttää vähemmän, ja he ketkä käyttävät enemmän, saattavat usein olla henkilöitä
jotka ovat kärsineet erilaisista sosiaalisista ongelmista. Uusimman väestötutkimuksen
mukaan miehet, 15–24-vuotiaat, alle 501 euroa nettona kuukaudessa ansaitsevat,
työttömät tai lomautetut, useita kertoja viikossa pelaavat, internetissä
pelaavat sekä ongelmapelaajat käyttävät keskimääräistä suuremman osuuden
nettotuloistaan rahapelaamiseen kuin muut.
Rahapeliautomaattien enimmäismäärä on lailla säädetty (automaatteja
saa olla yhteensä 23 300 kappaletta),
mutta jokaisen suomalaisen elinpiiristä niitä löytynee yhtä läheltä kuin lähin
kauppa, kioski tai huoltoasema. Veikkauksen pelejä on voinut pelata internetin
kautta jo vuodesta 1997, ja nykyisin kaikkien yhtiöiden tarjonta netissä on
laajaa. Yksinoikeusyhtiöt mainostavat voimakkaastikin, ja mainosten ideana on
usein hyvän kierrättäminen (esim. Veikkauksen Iloa elämään tai RAY:n Hyvän tahdon pelit).
Onko rahapelimonopolilla liian suuri taakka valtion budjetin
tukijana? Vuosittain rahapeleillä rahoitetaan kansalaisjärjestöjä noin 900 miljoonalla eurolla.
Esimerkiksi sivistysvaliokunnan lausunnossa (vuodelta 1999) edellistä arpajaislakia
koskien, mainitaan että veikkausvoittovarat kattoivat yhteensä 79 prosenttia
kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan toimialojen rahoituksesta, ollen
niiden keskeisin rahoitusjärjestelmä.
Tulisiko arvioida tarkemmin sitä, keiden pussista rahapelituotot tarkalleen
ottaen tulevat?
Uusi arpajaislaki tuli voimaan syksyllä 2010, ja siinä jo
nostettiin rahapelaamisen ikäraja 18 vuoteen ja asetettiin rajoituksia
rahapelien mainostukselle. Lapsia halutaan suojella haitoilta, mikä on hyvä. Myös suomalaista monopolia pyritään suojelemaan, ja esimerkiksi
Kataisen hallituksen hallitusohjelmassa mainitaan aikomuksesta rajoittaa
ulkomaille pelaamista internetin kautta.
Se, miten tämä käytännössä onnistuu, on toinen asia. 75 prosenttia
suomalaisista pitää nykyistä mallia, jossa rahapelaaminen on järjestetty
valtion ohjaamana kolmen peliyhtiön yksinoikeudella, hyvänä tapana rajoittaa
rahapelaamisen haittoja. Suomalaiset peliyhtiöt toimivat vastuullisesti, ja
tietoisuus peliongelmista sekä mahdollisuudet sen hoitoon ovat lisääntyneet
viime vuosina (esimerkkinä Peliklinikka Helsingissä).
Nykyjärjestelmä on hyvä, enkä halua arvostella
rahapelijärjestelmäämme tai peliyhtiöitä. Haluaisin kuitenkin kiinnittää
huomion siihen, ettei tämä järjestely välttämättä ole niin win-win -tilanne
kuin voisi kuvitella, ja että se saattaa jopa luoda huono-osaisuutta, sen lisäksi että se mahdollistaa monenlaisen hyvinvoinnin tuottamisen. 2,7 prosenttia suomalaisista tukee kansalaisyhteiskuntaa
vuosittain 135 miljoonalla eurolla. Loput 97,3 prosenttia jakavat 765 miljoonan
tukipotin (itse laskin: 135 miljoonaa = 15 prosenttia 900 miljoonasta). Niiden 2,7 prosentin joukossa on monia, joilla ei olisi varaa pelata ollenkaan.
[1] Orford, J. 2005. Disabling the public interest: gambling strategies and
policies for Britain.
Addiction, 100(9), 1219–1225
[3] Beckert,
J. & Lutter, M. (2009) The inequality of fair play: Lottery gambling
and social stratification in Germany. European Sociological Review (25) 4, 475–488.
tiheys on yhteydessä terveysriskeihin työikäisillä suomalaisilla. Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 47
(2), 98–108.
[5] Hakkarainen, P. & Järvinen-Tassopoulos, J. & Metso,L.
(2010) Miten alkoholinkäyttö, rahapelaaminen ja huumeidenkäyttö kytkeytyvät
toisiinsa? Teoksessa Mäkelä, Pia & Mustonen, Heli & Tigerstedt,
Christoffer(toim.) Suomi juo. Suomalaisten alkoholinkäyttö ja sen muutokset
1968–2008. Helsinki: Yliopistopaino, 264–279.
2 kommenttia:
vähän tylsää. toivotaan suorempia kannanottoja. tietenkin mä toivoisin ehkä liikaa, että sä haluaisit arvostella rahapelijärjestelmää ja peliyhtiöitä...
jos käsitin oikein, niin SOGS-testi yliarvioi ongelmapelaajien suhteellisen osuuden populaatiossa. Onks tätä kompensoitu jotenkin vai tarkottaaks toi, että 2,7%:ssa on korkee erehtymisriski ylöspäin?
Kirjoitin tekstin tosiaan aika kieli keskellä suuta, etten vetäisi linjoja liian suoriksi ja säilyttäisin jonkinasteisen objektiivisuuden. Asiaan kuitenkin liittyy sekä hyviä että huonoja puolia. Mutta palaute on rekisteröity ja ehkä muista aiheista sitten räväkämpiä kirjoituksia. :)
Tuosta SOGS:sta, mä en itse ole tilastollisten menetelmien asiantuntija, mutta SOGS on tosiaan kehitetty alun perin tunnistamaan ongelmapelaajat päihderiippuvaisten joukosta eikä väestötasoiseksi testiksi. Sitä kuitenkin käytetään monessa maassa väestötutkimuksissa, ja vaikka tuo linkattu artikkeli toteaakin sen yliarvioivan ongelmapelaajien määrää väestössä, niin kuitenkin vain verrattuna DSM-IV:ään, joka on Yhdysvaltain psykiatriayhdistyksen diagnoosijärjestelmä. Mä näkisin ton 2,7 %:n kuitenkin siis melko luotettavana. Tänä vuonna ongelmapelaamista mitattiin myös Problem Gambling Severity Index-testillä, jota on yhä enemmän ryhdytty käyttämään väestötasoisissa tutkimuksissa, mutta valitettavasti sen testin tuloksia ei ole vielä tässä raportissa raportoitu. Ruotsissa tutkittiin PGSI:llä, ja siellä sen mukaan vähän yli kaksi prosenttia väestöstä luokittui ongelmapelaajiksi.
Lähetä kommentti